Tesla are din nou probleme cu legea: pentru ce a fost dată în judecată de data aceasta

de: Andrei Tilimpea
16 05. 2023

Este al doilea proces în tot atâtea luni.

A fost intentată o acțiune colectivă împotriva Tesla, susținând că actualizările sale over-the-air au redus autonomia de rulare a sedanului Tesla Model S și a fratelui său Tesla Model X fabricat în mod similar cu până la 20%. În unele cazuri, firma de avocatură care îi reprezintă pe reclamanți susține că bateriile au devenit inoperabile, costând proprietarilor Tesla până la 15.000 de dolari pentru o înlocuire.

Cei de la CarBuzz au găsit reclamația inițială de acțiune colectivă de 35 de pagini. Până acum, sunt implicați patru reclamanți, iar mașinile includ două exemple Tesla Model S P85+ din 2013, un Model S din 2021 și un Model S second hand achiziționat în 2022 fără detalii suplimentare. Niciun model X nu este inclus în documente. Totuși, din moment ce cele două vehicule sunt atât de strâns legate, firma de avocatură (Hagens Berman) se așteaptă probabil că un proprietar al acestui model anume apărea destul de curând.

O serie lungă de plângeri

Există cinci acuzații împotriva Tesla. Primul se referă la actualizările over-the-air care nu solicită permisiunea înainte de a actualiza mașina. Proprietarii de Tesla tind să se trezească și să constate că vehiculele lor au fost actualizate prin Wi-Fi de acasă peste noapte. În cazurile în care Tesla cere permisiunea, adesea nu oferă suficiente informații pentru ca un consumator să ia o decizie în cunoștință de cauză. Odată actualizată, mașina nu poate reveni la versiunea anterioară de software, unde proprietarii au susținut că au mai multă autonomie.

A doua afirmație a lui Hagens Berman este că pachetele software aftermarket vândute de terți, care resetează o mașină la un software mai vechi, confirmă că autonomia este pierdută sau nu se poate încărca complet. Potrivit avocaților, aceste upgrade-uri de la terți demonstrează că este posibil să se revină la o versiune anterioară a software-ului. Prin urmare, Tesla își minte clienții când spune că acest lucru nu este posibil.

A treia plângere este insistența Tesla că bateriile sale durează toată viața. În Raportul său de impact, Tesla a spus că bateriile sale se degradează doar cu 12% după o viață de utilizare. Este important de menționat că poate exista o confuzie din cauza definiției, ceea ce nu ar fi o premieră pentru controversatul producător de vehicule electrice. Tesla consideră că durata de viață a unui vehicul este de aproximativ 200.000 de mile în SUA și 150.000 de mile în Marea Britanie. Pentru proprietar, „toată viața” poate însemna definiția informală a cuvântului, care este practic doar un timp foarte lung.

A patra acuzație este presupusa cunoaștere a Tesla că upgrade-urile de software duc la o scădere a autonomiei. Potrivit lui Hagens Berman, există diverse plângeri publice pe forumuri și bloguri cu privire la problemă, așa că Tesla trebuie să știe despre asta.

Nu este primul proces

În cele din urmă, Tesla a fost târâtă în instanță pentru această problemă în 2019 și, în cele din urmă, s-a soluționat. Avocații susțin că acest lucru demonstrează că producătorul de vehicule electrice știe despre această problemă de câțiva ani.

Procesul a fost intentat pe 12 mai 2023, la Tribunalul Districtual al Statelor Unite pentru Districtul de Nord al Californiei, în temeiul legii privind frauda și abuzul informatic. Este a doua acțiune colectivă depusă la Tribunalul Districtual al Statelor Unite pentru Districtul de Nord al Californiei în tot atâtea luni după acuzațiile despre o invazie a vieții private.

Va fi interesant de văzut cum se desfășoară acest lucru, mai ales din perspectiva daunelor compensatorii și punitive. Dacă un juriu decide în favoarea reclamanților, daunele compensatorii vor varia între 500 și 15.000 USD pentru o baterie nouă. Dar daunele punitive sunt în esență în vigoare pentru a da un exemplu și pot ajunge cu ușurință la milioane.